آموزش رزبری ‌پای پیکو Raspberry Pi Pico به صورت عملی و رایگان

آموزش رزبری ‌پای پیکو Raspberry Pi Pico به صورت عملی و رایگان

با آموزش و راهنمای خرید رزبری ‌پای پیکو Raspberry Pi Pico جدیدترین برد برنامه پذیر شرکت Raspberry Pi در خدمت شما هستیم . رزبری ‌پای پیکو هم رقیب و هم دوست آردوینو است.  قیمت یک رسپبری پای پیکو و یک آردوینو نانو بسیار به هم نزدیک است. خرید رزبری ‌پای پیکو بسیار به صرفه و از نظر سخت افزار رزبری ‌پای پیکو خیلی قوی تر عمل می کند . برد دوست داشتنی رزبری ‌پای پیکو Raspberry Pi Pico دارای یک پردازش دو هسته ای با سرعت 133 مگاهرتز و 2 مگابایت حافظه فلش است . همچنین رسپبری پای پیکو دارای 264 کیلوبایت رم اجرایی و یک سنسور دما است . این برد از نظر سخت افزاری در مقایسه با رقیبای خودش بسیار عالی عمل می کند و آینده درخشانی در پیش دارد . به زودی آموزش رزبری ‌پای پیکو و پروژه های متنوع تری با این برد قرار خواهیم داد.

معرفی برد رزبری ‌پای پیکو Raspberry Pi Pico

بنیاد رزبری پای در سال 2020 از جدید ترین دست آور خود یعنی رزبری ‌پای پیکو رونمایی کرد . Raspberry Pi Pico یک برد میکروکنترلری قوی و انعطاف پذیر 4 دلاری است . این برد شبیه برد های آردوینو می باشد ولی از نظر سخت افزار خیلی قوی تر از برد های آردوینو هم رده خود است . رزبری ‌پای Pico از پردازنده دو هسته ای RP2040 استفاده می کند که دارای سرعت 133 مگاهرتز (300 مگاهرتز در حالت آور کلاک) و یک رم 264 کیلوبایتی برای اجرای دستورات است .

بزرگ ترین مشکل برد های آردوینو کم بودن حافظه فلش است، مثلا در برد آردوینو مگا که بسیار هم قوی است، 256 کیلو بایت حافظه فلش در نظر گرفته شده است ولی برای برد رسپبری پای پیکو 2 مگابایت حافظه فلش در نظر گرفته شده است که ما می توانیم از آن برای آپلود کد های برنامه نویسی استفاده کنیم . همچنین می توانیم این 2 مگابایت را از طریق اضافه کردن حافظه های جانبی ارتقا دهیم .

بر روی برد رزبری ‌پای Pico یک سنسور دما در نظر گرفته شده است و این برد دارای یک درگاه USB است . ورودی تغذیه آن 1.8 تا 5.5 ولت است و می توان مستقیما از باتری های لیتومی برای راه اندازی آن استفاده کرد . فراموش نکنید فقط پایه 39 که ورودی تغذیه است از 5.5 ولت پشتیبانی می کند ، سایر پایه های خروجی و وردی از 3.3 ولت پشتیبانی می کنند . لازم به ذکر است این برد بسیار کم مصرف و بهینه می باشد .

معرفی برد رزبری ‌پای پیکو Raspberry Pi Pico

خرید رزبری پای پیکو Raspberry pi pico را از کجا انجام دهیم

خوشبختانه خرید رزبری پای پیکو (رسپبری پای پیکو) در کشور عزیزمان فراهم شده است و کم کم فروشگاه های اینترنتی رزبری پیکو را جزو محصولات خود قرار می دهند . ما در تاریخ نگارش این پست با دلار 27 هزاری ، رزبری پیکو را به قیمت 132 هزارتومان از فروشگاه جهان کیت تهیه کردیم که بعداز یک هفته فروشگاه مذکور قیمت فروش رزبری پای پیکو raspberry pi pico را به 183 هزار تغییر داد . در همین تاریخ فروگاه دیجی کالا رزبری پیکو را با قیمت عجیب 370 هزار به فروش می رساند . سعی کنید از فروشنده های با انصاف خرید کنید چون در اینترنت خرید رزبری پای پیکو با قیمت های مختلفی ارائه می شود ما نیز آموزش رزبری ‌پای پیکو روز به روز کامل تر و مطالب بیشتری را در سایت منتشر می کنیم . خرید رزبری پای پیکو را در اولویت خود قرار دهید چون رزبری پیکو آینده درخشانی دارد .

مزیت و ویژگی‌های رزبری پای پیکو Raspberry Pi Pico چیست ؟

برد رزبری پای پیکو دارای ویژگی های جالب و قابل توجهی است و در مقایسه با قیمت، خرید رزبری پای پیکو ارزش بالایی دارد . (البته اگر فروشگاه های محترم یک دفعه قیمت آن را زیاد نکنند ) . در زیر ویژگی های این برد دوست داشتنی را مشاهده می کنید .

  1. اندازه برد 21X51 میلی متر است
  2. استفاده از پردازنده پرقدرت RP2040 که توسط کمپانی رسپبری در انگلستان تولید شده است
  3. استفاده از پردازنده 2 هسته ای با سرعت 133 MHz
  4. دارای حافظه رم 264KB جهت اجرا برنامه ها
  5. دارای حافظه فلش 2 مگابایت جهت برنامه ریزی
  6. دارای 40 پایه که 26 پایه را می توان بعنوان ورودی وخروجی تنظیم کرد .
  7. دارای 2 درگاه ارتباط سریال UART
  8. دارای 2 درگاه ارتباط SPI
  9. دارای 2 درگاه ارتباط I2C
  10. دارای 1 عدد درگاه USB
  11. دارای 16 کانال PWM
  12. دارای 3 عدد ADC مبدل آنالوگ به دیجیتال 10 بیتی
  13. ورودی تغذیه 1.8 ولت تا 5.5 ولت
  14. دمای کاری 20- تا  85+ درجه سانتی گراد
  15. امکان قرار گیری مستقیم روی برد برد
  16. از نظر انرژی بسیار کم مصرف و بهینه است و در حالت sleep انرژی ناچیزی مصرف می کند
  17. دارای ساعت دقیق روی تراشه است RTC
  18. دارای سنسور دما روی تراشه است

معایب رزبری پای پیکو Pico چیست؟

همان طور که در بالا برسی شد رزبری پای Pico دارای مزیت های فراوانی است ولی به این معنی نیست که هیچ عیبی هم ندارد . در زیر می توانید معایب این برد دوست داشتنی را ببینید

  1. پایه های ورودی و خروجی رسپبری پای pico حداکثر از 3.3 ولت پشتیبانی می کند
  2. منابع ، سورس و آموزش های زیادی فعلا برای این برد وجود ندارد
  3. از تمام کتابخانه های آردوینو پشتیبانی نمی کند

ویژگی‌های رزبری پای پیکو

مقایسه آردوینو و رزبری پای پیکو

بهتر است این دو رقیب یعنی آردوینو و رسپبری پای پیکو  را با هم مقایسه کنیم تا بهتر معایب و مزیت های این دور برد رو ببینیم . البته این مقایسه شاید خیلی هم درست نباشد چون اردوینو های مختلفی با قدرت پردازش و کارایی متفاوتی وجود دارند ولی در اینجا ما مقایسه را مبنی بر قیمت مشابه ، تعداد پایه و شکل فیزیکی قرار می دهیم . آردوینو نانو و آردوینو مگاه دو برد محبوب و پر طرفدار هستند . سعی می کنیم آردوینو نانو را با رسپبری پای پیکو  مقایسه کنیم و در ادامه آموزش رزبری ‌پای پیکو را قرار دهیم.

تصویر پیکو نانو
نام رزبری ‌پای پیکو (Raspberry Pi Pico) آردوینو نانو (Arduino Nano)
میکروکنترلر RP2040 ATmega328
معماری ARM 32bit AVR 8bit
ولتاژ ورودی 1.8 تا 5.5 ولت 7 تا 12 ولت
ولتاژ قابل تحمل هر پایه 3.3 ولت 5.0 ولت
حافظه فلش 2000 کیلوبایت 32 کیلوبایت
رم اجرایی 264 کیلوبایت 2 کیلوبایت
سرعت پردازش 133 مگاهرتز 16 مگاهرتز
تعداد مبدل آنالوگ ADC 3 8
تعداد کل پایه ها 40 32
تعداد پایه ورودی و خروجی 26 22
تعداد PWM 16 6
تعداد UART 2 1
تعداد SPI 2 1
تعداد I2C 2 1
تعداد USB 1 0
نوع ورودی  Micro USB Mini USB
اندازه PCB 21×51 میلی متر 18×45 میلی متر

دانلود فوت پرینت رزبری پای پیکو برای آلتیوم دیزاینر

نرم افزار آلتیوم دیزاینر یکی از قوی ترین و محبوب ترین نرم افزار در زمینه طراحی PCB می باشد . رزبری پای پیکو هم به صورت SMD و هم به صورت DIP قابل استفاده کرد . کتابخانه و فوت پرینت Footprint رزبری پای پیکو برای نرم افزار آلتیوم توسط تیم سرزمین الکترونیک طراحی و به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار میگیرد . همچنین در صورتی که به یادگیری آلتیوم دیزاینر علاقه دارید از دوره آموزش آلتیوم دیزاینر به صورت پروژه محور دیدن فرمایید . در زیر تصویری از فوت پرینت طراحی شده برای PRI Pico را مشاهده می کنید . در آموزش رزبری ‌پای پیکو که در آینده منتشر خواهند شد از این فوت پرینت استفاده خواهیم کرد .

فوت پرینت رزبری ‌پای پیکو

دانلود فوت پرینت رزبری پای پیکو برای آلتیوم

برنامه نویسی رزبری پای PICO با چه زبان هایی انجام می شود

می توان از ++C/C و MicroPython برای برنامه نوسی رزبری پای PICO استفاده کرد . برای برنامه نویسی ++C/C می توان از نرم افزار آردوینو و VS Code استفاده نمود و برای میکروپایتون می توان از Thonny استفاده کرد . با توجه به اینکه آردوینو بسیار محبوب هست و اکثر کاربران با آن آشنا هستند، ما نیز برنامه نویسی رزبری پای پیکو را با آردوینو آموزش خواهیم داد .

آموزش رزبری پای پیکو با آردوینو

همان طور که اشاره شد ، نرم افزار آردوینو بین کاربران محبوب و شناخته شده است ، این نرم افزار اپن سورس و رایگان هست و و روز به روز از برد های بیشتری پشتیبانی می کند . خوشبختانه نرم افزار آردوینو از زبری پای Pico نیز حمایت می کند و ما می توانیم با زبان شیرین آردوینو برای این برد دوست داشتنی و تازه وارد برنامه نویسی کنیم . با ما همراه باشید تا ابتدا برد RPI Pico را به آردوینو اضافه کنیم و سپس با مثال هایی شما را با برنامه نویسی آن آشنا کنیم .آموزش رزبری پای پیکو با آردوینو

آموزش اضافه کردن برد رزبری پای پیکو RPI Pico به آردوینو 

می خواهیم از کامپایلر آردوینو برای برنامه نویسی رزبری پای پیکو RPI Pico استفاده کنیم . چون آردوینو به صورت پیشفرض این برد را ندارد ، پس لازم است مراحل زیر را طی کنیم تا برد RPI Pico به آردوینو اضافه شود . وقتی برای اولین بار رزبری پای پیکو Raspberry Pi Pico را به با کابل به کامپیوتر وصل کنید مثل یک فلش مموری عمل می کند و یک درایو با حجم 128 مگابایت ایجاد می کند . برایس استفاده این برد در آردوینو لازم است وقتی آن را به سیستم وصل کردیم پورت های COM ایجاد شوند تا در آردوینو با انتخاب آن ها برد RPI Pico را پروگرام کنیم . پس قدم اول نصب برنامه Pico Setup Windows است که این پورت ها را برای رزبری پای پیکو ایجاد می کند .

 1 – ابتدا برنامه pico-setup-windows را دانلود کنید 

ابتدا در سایت گیت هاب برنامه pico-setup-windows را بر اساس ویندوز خود دانلود کنید . برای ویندوز 32 بیتی فایل pico-setup-windows-0.3.1-x86.exe  و برای ویندوز های 64 بیتی فایل pico-setup-windows-0.3.1-x64.exe را دانلود کنید .

 2 – فایل اجرایی را باز و Next را بزنید .

pico-setup-windows-2

 3 – همه گزینه های لیست را انتخاب کرده و Next را بزنید .

pico-setup-windows-2

 4 – در مرحله آخر Install را بزنید تا برنامه نصب شود .

pico-setup-windows-3

مرحله آخر شاید کمی طول بکشد تا تمام شود . در صورتی که بیشتر از 10 دقیقه منتظر ماندید ولی نوار پیشرفت در ابتدای مسیر گیر کرده بود ، کامپیوتر را ریستارت کرده و دوباره اقدام به نصب کنید .

5 – حالا نرم افزار آردوینو Arduino را باز کنید .

در اینجا از ورژن 1.8.13 آردوینو استفاده شده است ، همچنین می توان از ورژن 2.0.0 آردوینو استفاده کرد .

6 – به قسمت Tools >>  Board >> Boards Manager مراجعه کنید.

pico-setup-windows-5

7 – در صفحه باز شده و در کادر جستجو کلمه pico را وارد.

با جستجوی کلمه pico پکیج Arduino Mbed OS RP2040 Boards نمایش داده می شود. این پکیج توسط خود آردوینو توسعه داده شده است . روی Install کلیک کنید تا نصب شود .

8 – حالا از قسمت Tools >> Board >> Arduino Mbed  برد Raspberry Pi Pico را انتخاب کنید .

pico-setup-windows-7

9 – پیدا کردن پورت COM مربوط به رزبری پای Pico 

در صورتی که برای اولین بار می خواهید به رزبری پای Pico وصل شوید، وارد بخش Device Manager شوید . همان طور که در تصوبر زیر می بینید COM3 و COM4 ایجاد شده اند که در مرحله بعدی باید یکی از ان ها را انتخاب کنید (شماره پورت های ایجاد شده برای شما ممکن است متفاوت باشند)پیدا کردن پورت COM مربوط به رزبری پای Pico

10 – از مسیر Tools >> Port پورت مربوط به رزبری Pico ایجاد شده را انتخاب کنید.

حالا از مسیر Tools >> Port یکی از پورت های ایجاد شده را انتخاب کنید .

پورت COM مربوط به رزبری پای

10 – آپلود اولین برنامه روی برد رزبری پای پیکو با آردوینو

میخواهیم اولین برنامه را روی رزبری پای پیکو آپلود کنیم . روی برد یک LED سبز رنگ موجود هست ، برنامه چشمک زن Blink را روی برد آپلود می کنیم . با این کار هم فریمورک لازم روی رزبری پای پیکو ریخته می شود و  هم با آپلود شدن کد ها از صحت انجام مراحل مطمئن می شویم .  وقتی اولین کد را روی برد بریزیم یک پورت COM جدید هم به برد اختصاص داده می شود که نام Raspberry Pi Pico جلوی پورت درج می شود و عمل شناسایی پورت  رزبری را برای ما ساده می کند .

از مسیر Files >> Examples >> Basics >> Blink برنامه چشمک زن را باز کنید و سپس مطمئن شوید برد Raspberry Pi Pico و COM مربوطه انتخاب شده باشد .

آپلود اولین برنامه روی برد رزبری پای پیکو با آردوینو

حالا روی دکمه آپلود کد کلیک کنید تا کدها روی برد Raspberry Pi Pico آپلود شوند .

کدها روی برد Raspberry Pi Pico آپلود شوند

11 – بررسی نتیجه و عملکرد صحیح برد رزبری ‌پای Pico

روی رسپبری پای پیکو یک LED قرار دارد بعداز اپلود کد این LED باید شروع به چشمک زدن کند .

بررسی نتیجه و عملکرد صحیح برد Raspberry Pi Pico

پایه های (Pinout) رزبری پای پیکو برای استفاده در آردوینو

پایه های (Pinout) رزبری پای پیکو

در تصویر بالا نام و شماره پایه های رزبری پای پیکو را مشاهده می کنید (برای دیدن تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید)  پایه های GP0 تا GP28 را با عدد کنار GP در آردوینو می توانیم فراخوانی کنیم . به عنوان مثال اگر بخواهیم پایه GP16 را به عنوان خروجی قرار دهیم به شکل زیر عمل می کنیم .

void setup() {
  pinMode(16, OUTPUT);
}
void loop() {
  digitalWrite(16, HIGH);   
  delay(1000);                    
  digitalWrite(16, LOW); 
  delay(1000); 
}

با استفاده از کدهای بالا روی پایه GP16 چشمک زن ایجاد می شود و هر دو ثانیه یک بار 0 و 1 می شود . در آموزش رزبری ‌پای پیکو سرزمین الکترونیک یاد گرفتید برد رزبری ‌پای Pico را به آردوینو اضافه کنید و مثال ساده Blink را روی آن اجرا کنیم .

کاربرای عزیز سعی کنید خرید رزبری پای پیکو Raspberry Pi Pico را انجام دهید و به صورت عملی وارد بحث آموزش آن شوید .

کامنت فراموش نشود

برای این مطلب ۳۸ دیدگاه ثبت شده است

asghar

سلام
یه چیزی که هست توی مقایسه adc هر دو برد دیدم
بیشتر میکرو کنترلر های 8 بیتی AVR هشت تا adc ندارن فقط یه adc دارن با هشت کانال بصورت موازی یعنی همزمان نمیشه از 8 کانال استفاده کرد باید تبدیل تموم بشه بعد سوئیچ کنی کانال بعدی

رزبری پای پیکو رو تا جایی که می دونم میشه از هر سه کانال همزمان تبدیل انجام داد باز اگه اشتباه میکنم خوشحال میشم تو پاسخ ها بهم بگین

کامران محمودزاده : سلام ممنونم از دیدگاهتون. این مورد باید بررسی بشه و الان دقیقا نمیتونم پاسخ کاملی ارائه بدم

پاسخ
1402/03/26
رضا

سلام وقت بخیر اول از همه تشکر بابت مطالب
چرا وقتی از کتابخانه software serial روی برد پیکو استفاده میکنیم آردوینو اِرور میده؟

کامران محمودزاده : سلام وقتتون بخیر چون رجسترها متفاوته و باید از کتابخانه مخصوص یا هماهنگ شده استفاده بشه

رضا باباخانی : ممنون از وقتی که گذاشتید
کتابخانه مخصوصی داره این برد؟

کامران محمودزاده : درخدمتیم ، بله در گوگل “SoftwareSerial” PIO-based UART را جستجو کنید

پاسخ
1402/01/18
مرتضی

سلام . کامپیوتر پورت COM به آن اختصاص داده نه USB . بنظر جای یک USB به سریال خالی است .

کامران محمودزاده : سلام از داخل اردوینو باید پورت کام رو انتخاب کنی

پاسخ
1401/05/15
مرتضی

سلام . برد Raspberry Pi Pico در چه مرحله ای و با چه وسیله ای باید به کامپیوتر وصل شده باشد ؟

کامران محمودزاده : سلام باید با استفاده از کابل میکرو یو اس بی به سیستم وصل بشه . منظورتونو از مرحله نهمیدم

پاسخ
1401/05/14
علی

خیلی جالب .دوست داشتم

کامران محمودزاده : با سلام
خیلی خوشحال هستیم مطلب مورد شما توجه قرار گرفته است.

پاسخ
1400/11/05
محسن

سلام
برد esp32 از این قویتره با امکانات بیشتر با قیمت کمتر

کامران محمودزاده : کاملا حق با شما هست . ولی هر کدوم معماری و کاربرد های خاص خودشونو دارن .

پاسخ
1400/09/08
حسین

با سپاس از مطب جالبتون.
من میخواستم از شمارنده یا به قولی PWM استفاده کنم. میخواستم با یک سیگنال ورودی شمارنده را با فرکانس مشخص فعال کنم و با سیگنال دیگر آن را قطع کنم و مقدار آن را بخوانم که این کار مستلزم استفاده از اینترآپت های شمارنده است. میخواستم ببینم آیا این کار با این برد عملی است ؟
با سپاس فراوان

کامران محمودزاده : سلام این برد 16 تا PWM داره ، و با اردوینو میشه انهارو فعال کرد . ولی برای موردی که شما فرمودید مستلزم برسی و تست هست

پاسخ
1400/08/18
حمید

سلام آیا امکان نصب سیستم عاملی روی این برد هست ممنون میشم جواب بدین

کامران محمودزاده : با سلام سیستم عامل های ساده مثل اردوینو و ... روی این برد قابل نصب هستند

پاسخ
1400/08/01
سجاد

سلام وقتتون بخیر
چطوری میتونم به وسیله دماسنج داخلی رزبری دما رو بخونیم
ممنون

کامران محمودزاده : با سلام از کتابخونه های آماده آن باید استفاده بشه ، به زودی اموزش کاملشو میذاریم

پاسخ
1400/07/13
محسن

در مشخصات پیکو آورده اید که مبدل آنالوگ به دیجیتال آن دارای تفکیک پذیری ۱۰ بیت است اما در مشخصات اصلی برد، تفکیک پذیری ۱۲ بیت ذکر شده است

کامران محمودزاده : متشکرم از توجه شما ، مطلب اصلاح میشه ، پاینده باشید

پاسخ
1400/05/05
سید جواد

با سلام، این آموزش ادامه خواهد یافت؟با تشکر

کامران محمودزاده : با سلام ، در صورت استقبال آموزش های بیشتری قرار خواهیم داد

پاسخ
1400/04/23
پرویز

با سلام
آموزش خیلی خوبی بود.
در صورت امکان آموزش های دیگری را هم قرار دهید.

تشکر

کامران محمودزاده : سلام خوشحالیم که راضی هستید ، نظرات شما مایه دلگرمی و فعالیت هرچه بیشتر ما هست

پاسخ
1400/04/09
سیداحمد

سلاممن طبق دستورالعمل شما عمل کردم ولی اولاً که در هردوحالت اتصال مستقیم به USB و حتی در حالت نگهداشتن دکمه BOOTSEL، بورد پیکو بصورت RPI-RP2 شناخته می شود(که فقط می توان فایلهای UF2 را در آن کپی پیست کرد). و ضمناً هیچ پورتی به زیرشاخه Ports در Device Manager اضافه نمی گردد تا بتوان در Arduino IDE آن پورت را انتخاب و اقدام به آپلود برنامه نوشته شده کرد.

کامران محمودزاده : بعداز انجام مراحل و کمی منتظر ماندن درایور مربوطه نصب میشه . و پیام نصب درایور نمایش داده میشه . لطفا مراحل رو مجددا انجام بدید و در طی انجام مراحل عجله نکنید

پاسخ
1400/02/31
سیداحمد

با عرض سلام و تشکر از این مطلب کاربردیآیا با Keil یا IAR یا VS code یا CodeVision می توانیم این بورد را برنامه نویسی کنیم؟

کامران محمودزاده : با سلام فعلا میکرو پیتون و اردوینو و c++ میشه برنامه نویسی کرد شاید در آینده اضافه بشن

پاسخ
1400/02/24
li`l

خیلی عالی ممنون ازشما

کامران محمودزاده : خوشحالم که راضی بوید

پاسخ
1400/02/13
صفا

سلام آقا کامران ،بسیار عالی بود ،در مورد کار با lcd های گرافیکی و درایو اونها با آردوینو مطلب بذارید ممنون میشم

کامران محمودزاده : انشالله مطالب زیادی در رابطه با این برد عالی قرار خواهیم داد .

پاسخ
1400/02/12
فرشاد طافی

سلام،درود بر مهندس دوستداشتنی و پیشرو…احسنتم .

کامران محمودزاده : سلام آقا فرشاد عزیز ممنونم

پاسخ
1400/02/12
وحید

جناب کامران محمودزاده، مطلب مفید و جذابی بود و امیدوارم از این دست مطالب زیاد تولید کنید، درضمن اگه قصد همکاری و تبادل دارید میتونیم این کار رو انجام بدیم. ایمیل هم که دارین

کامران محمودزاده : سلام جناب دلشاد خوشحالم که مطلب رو پسندید ، ما برای همکاری آماده هستیم

پاسخ
1400/02/11
برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
آموزش رایگان
×
به سبد خرید اضافه شد
×
به سبد خرید اضافه شد