اینترنت اشیا چیست و چگونه آن را شروع کنیم

اینترنت اشیا چیست و چگونه آن را شروع کنیم

اینترنت اشیا چیست؟ این یکی از سوال های مهم هست که در این پست میخواهیم مفصل درباره آن شرح دهیم . اینترنت اشیا اشاره دارد به هر وسیله ای که به اینترنت وصل می شود و می تواند در بستر اینترنت برای ما فعالیتی را انجام دهد  اینترنت اشیا روز به روز بیشتر و بیشتر با زندگی روزمره ما گره می خورد .  اینترنت اشیا زندگی را برای انسان ها بسیار بسیار ساده کرده و کیفیت زندگی انسان را بالا برده است .

اینترنت اشیا علاوه بر اینکه کارها را برای ما ساده کرده است باعث شده است که فعالیت روزمره ما از نظم بیشتری نیز برخوردار باشند . اینترنت اشیا از ساده ترین فعالیت های روزمره مانند روشن و خاموش کردن یک کولر با تلفن هوشمند گرفته تا یک ماشین پیشرفته که خود مسیر یابی می کند را شامل می شود . برای شروع عملی اینترنت اشیا از پست “آموزش اینترنت اشیا” دیدن فرمایید .

اینترنت اشیا چیست ؟

کلمه اینترنت اشیا یا همان IOT مخفف Internet of Thing می باشد . اگر بخواهیم به صورت لفظی آن را ترجمه کنیم معنی آن اینترنت چیزها است . ترجمه Internet of Things (IoT) در زبان فارسی اینترنت اشیا یا چیزنت می باشد . اولین بار در سال 1999 کوین اشتون از عبارت Internet of Thing  یا همان اینترنت اشیا استفاده کرد .

مفهوم اینترنت اشیا امروزه  بسیار گسترده شده است . هر وسیله ای که به اینترنت وصل شود و کاری برای ما انجام دهد، جزوی از خانواده بزرگ اینترنت اشیا می باشد . لب تاب، کامپیوتر، گوشی های هوشمند ، تلویزیون های هوشمند ، دزدگیر های هوشمند ، سیستم کنترل گلخانه ، تجهیزات خانه هوشمند و … همه مثال هایی از اینترنت اشیا هستند .

خلاصه هر وسیله ای که دارای تعدادی از سنسور باشد و بتواند اطلاعات محیط را جمع آوری کند و یا کار خاصی را از طریق اینترنت برای ما انجام دهد جزء ایتنترنت اشیا می باشد .

کاربردهای اینترنت اشیا IoT در زندگی انسان :

اینترنت اشیا کاربردهای فراوانی در زندگی انسان ها دارد و روز به روز زندگی انسان به آن وابسته تر می شود، IoT یا همان اینترنت چیزها با هوشمند سازی محیط پیرامون ما سعی در ارتقای کیفیت ما دارد . در اینجا میخواهیم چند نمونه بسیار کوچک از کاربرد های اینترنت اشیا را بررسی کنیم و به بزرگی و عظمت این تکنولوژی دوست داشت بپردازیم.

1 – هوشمند سازی خانه با اینترنت اشیا (smart home) : 

یکی از کاربرد های مهم اینترنت اشیا خانه هوشمند است ، هر انسانی برای زندگی کردن به خانه نیاز دارد و خانه نزدیک ترین مکان به هر فرد است . در هر خانه ای تعداد زیادی وسایل برقی موجود هست که با استفاده از اینترنت اشیا می توان آن ها را هوشمند کرد و تنها با یک گوشی هوشمند همه آن ها را مدیریت کرد .

خانه هوشمند

خانه هوشمند یکی از زمینه های پر طرفدار اینترنت اشیا است . ورود به این زمینه می تواند فرصت شغلی بسیار مناسبی باشد . در ایران شرکت های زیادی روی این بخش از کاربرد اینترنت اشیا تمرکز کرده اند و تجهیزات هوشمند سازی خانه را تولید می کنند .

در یک خانه هوشمند به وسیله سنسور و  سیستم های کنترل می توان دما و رطوبت اتاق ها را کنترل کرد ، می توان کیفت هوای اتاق ها را برسی کرد و خططرات ناشی از وجود گاز ها را کم کرد .

با استفاده از اینترنت اشیا می توان لامپ اتاق ها و نور مخفی ها را مدیریت کرد ، با استفاده از اینترنت اشیا می توان کولر و تلویزیون و پریز ها را کنترل کرد همچنین با استفاده از اینترنت اشیا و نصب دوربین و سنسور های حرکتی و … می توان امنیت خانه را تامین کنید .

همه موارد بالا که به آنها اشاره شد با یک گوشی هوشمند و یک نرم افزار طراحی شده و از طریق اینترنت کنترل می شوند .

2 – اینترنت اشیا در کشاورزی یا گلخانه هوشمند (Smart greenhouse) : 

کشور ما ایران چهار فصل است و در هر یک از فصل های سال میوه ، سبزی و محصولات مربوط به آن فصل رشد می کنند ، کشاورزان برای کاشت میوه ، سبزی و سایر محصولات در فصل هایی که زمان رشد و نمود آن محصول نیست از گلخانه ها استفاده می کنند ، گلخانه ها در استایل و شیوه های خاصی طراحی می شوند . در داخل گلخانه ها دما ، رطوبت ، نور ، گاز منواکسید کربن ، آبیاری و کود دهی باید بسیار دقیق کنترل شوند و هر کدام با توجه نوع محصول باید در رنج خاصی تنظیم شوند .

گلخانه هوشمند با اینترنت اشیا

پس لازم هست یک نفر همیشه در حال کنترل و نظارت بر گلخانه باشد و وقت زیادی را برای نگهداری ، ابیاری و … در نظر بگیردحال اگر شخص به هر دلیلی نتواند شرایط را چک کن و خللی در مدیریت پارامتر ها ایجاد شود چه بلایی سر گلخانه آمد ؟ اینجا هست که کاربر اینترنت اشیا بسیار برجسته می شود و گره گشای مشکل ما می شود ، با استفاده از اینترنت اشیا و یک گوشی هوشمند در هر زمان و هر مکان می توان گلخانه را به بهترین شیوه کنترل کرد و محدودیت های حضور اشخاص را کم رنگ تر کنیم .

3 –  اینترنت اشیا در صنعت یا کارخانه هوشمند (Smart factory) : 

یکی دیگر از کاربرد های اینترنت اشیا مدیریت کارخانه می باشد ، قطعا دغدغه های هر تولید کننده ای کیفیت محصولات  و یک خروجی بدون عیب و نقض می باشد ، در هر کارخانه بر اساس نوح محصول  تولید شده  می توان از سنسور های مختلفی برای سنجش سلامت استفاده کرد ، با استفاده از سنسور ها می توان وزن بسته ها ، اندازه بسته ها ، شکل فیزیکی بسته ها و بسیار دیگر از مشخصه محصول را بررسی کرد و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از اینترنت اشیا در اختیار تولید کننده قرار میگیرند . همچنین سلامت و صحت عملکرد دستگاه توسط سنسور های تعبیه شده بررسی می شود و توسط اینترنت اشیا به اطلاع مدیر فنی می رسد .

کارخانه هوشمند با اینترنت اشیا

در کارخانه هوشمند اینترنت اشیا بسیاری از کار ها را به عهده می گیرد و بسیار دقیق عمل می کند و با کاهش نیروی انسانی باعث صرفه جویی در هزینه و در نتیجه باعث درامد بیشتر برای تولید کننده می شود. از طرفی هم هوشمند شدن کارخانه ها باعث کاهش اشتغال می گردد.

4 – پوشیدنی های هوشمند (Wearables IoT) : 

یکی از تکنولوژی های جدید ، پوشیدنی های هوشمند هستند ، هر چیزی که ما می پوشیم قابلیت هوشمند سازی را دارد و وقتی با اینترنت اشیا ترکیب شود ، جذابیت آن چند برابر می شود . در تصویر زیر می بینید هر چیزی که ما بر تن می کنیم قابلیت هوشمند سازی را دارد و بر اساس ساختان آن می توان امکاناتی را در آن جای داد .

پوشیدنی هوشمند

مثلا با استفاده از کفش هوشمند می توانیم دمای پای خود را تنظیم کنیم و یا از آن برای تولید انرژی سایر وسایل استفاده کنیم . از عینک هوشمند می توان برای دیدن اطلاعات محیط استفاده کرد . هر یک از پوشیدنی ها می توانند قابلیت های کاربردی و جالبی داشته باشند و با اتصال آن ها به گوشی هوشمند و اشتراک اطلاعات با خانواده ، آن ها را از موقعیت و وضعیت خود با خبر کنیم .

5 – اینترنت اشیا در پزشکی (Health IoT) : 

یکی از کاربر های مفید دیگر اینترنت اشیا، کنترل وضعیت سلامت افراد به خصوص افراد سالمند می باشد ، با استفاده از سنسور های خاص می توانیم وضعیت ضربان قلب ، دمای بدن ، اکسیژن خون ، فشار خون و … را اندازه گیری کنم و از طریق اینترنت اشیا با مراکز پزشکی به اشتراک بگذاریم و از راه دور تحت نظر پزشک باشیم . این سیستم ها برای افزاد سالمند ، کسانی که دارای بیماری های خاصی هستند و افرادی که تنها زندگ می کنند بسیار مفید است .

مراقبت های سلامتی هوشمند با اینترنت اشیا

کاربرد های اینترنت اشیا آن قدر زیاد هستند که بیان کردن همه آن ها ممکن نیست ، این چند موردی که بیان شد قطره ای کوچک از اقیانوس اینترنت اشیا بودند . با استفاده از اینترنت اشیا می توانیم امنیت ، سلامت و آسایش را برای خود فراهم کنیم .

اینترنت اشیا IoT چگونه کار می کند

اینترنت اشیا از 4 بخش تشکیل شده است به هر بخش لایه می گوییم . لایه اول بخش سخت افزار و سنسور است ، لایه دوم بخش شبکه و درگاه ارتباط هست ، لایه سوم بخش سرور و پردازش اطلاعات است و لایه چهارم بخش کاربری یا همان لایه اپلیکیشن است ، به شکل زیر توجه کنید تا بهتر درک کنیم اینترنت اشیا چیست و چگونه کار می کند .

اینترنت اشیا IoT چگونه کار می کند

در لایه اول (Sensors)  با استفاده از سنسور ها و سخت افزار اطلاعات جمع آوری و پردازش می شوند و در لایه دوم (Gateways) اطلاعات جمع آوری شده از طریق درگاه هایی مانند wi-fi بلوتوث ، کابل و … برای سرور ارسال می شوند و در لایه سوم (Processing) یا همان سرور اطلاعات پردازش شده و برای دستگاه های درخواستی یا همان لایه چهارم (Application) ارسال می شوند .

اینترنت اشیا IoT در ایران : 

ایران نیز چند سالی است به حوزه اینترنت اشیا پیوسته و فعالان زیادی در این زمینه مشغول به کار هستند و امکانات و تجهیزات اینترنت اشیا در اختیار عموم می باشد و اکثر بچه های فنی می دانند اینترنت اشیا چیست . در ایران محدودیت خاصی از نظر تامین قطعات و تجهیزات اینترنت اشیا وجود ندارد . در فروشگاه های اینترنتی قطعات و تجهیزات لازم برای را اندازی سیستم های هوشمند اینترنت اشیا وجود دارد . تنها چیزی که لازم است علاقه ، تلاش و نو آوری در این زمینه است .

اینترنت اشیا در ایران

با توجه این که اینترنت اشیا یک علم جدید است و در ایران طرف داران زیادی پیدا کرده است پس قطعا لازم هست ما نیز با این تکنولوژی دوست داشتنی آشنا شویم تا از رقیبان خود عقب نمانیم .

بازار کار و فرصت های شغلی اینترنت چیزها در ایران :

اینترنت اشیا به شدت در حال رشد و کسترش است و در ایران روز به روز به طرفداران و استفاده کننده گان اینترنت اشیا افزوده می شود . اینترنت اشیا باعث سادگی زندگی و ارتقای کیفیت زندگی می شود و طولی نمی کشد که مانند خیلی از تکنولوژی ها به بخش جدا نشدنی از زندگی ما تبدیل می شود . پس وارد شدن به بازار کار اینترنت اشیا می تواند یک استارت خوب برای آینده شما باشد . در صورتی که شخصی خلاق و خوش ذوق باشید می توانید از کوچک ترین و ساده ترین ایده ها درآمدی بزرگ کسب کنید .

بازار کار و فرصت های شغلی اینترنت اشیا

البته ورود به دنیای اینترنت اشیا پیش نیاز هایی لازم دارد که سرزمین الکترونیک در این زمنیه از شما حمایت خواهد کرد .

نقطه شروع اینترنت اشیا چیست و از کجا شروع کنم ؟

حال که فهمیدیم اینترنت اشیا چیست و چه کاربرد هایی دارد نوبت به  آن رسیده است که از دنیای تئوری خارج شویم و به صورت عملی از اینترنت اشیا استفاده کنیم . احتمالا اکنون سوال های زیادی در ذهن شما ایجاد شده اند که از کجا اینترنت اشیا را شروع کنم ؟ آیا یادگیری اینترنت اشیا آسان است ؟ ایا توانایی رقابت با بازار اینترنت اشیا را دارم ؟ آیا یادگیری اینترنت اشیا زمان زیاد می خواد ؟ آیا منابعی برای یادگیری اینترنت اشیا وجود دارد؟ و خیلی سوال های زیاد دیگر

 

سرزمین الکترونیک کنار شما هست تا مسیر درست را به شما نشان دهد و قدم به قدم اینترنت اشیا را به شما آموزش دهد . ما سعی می کنیم اینترنت اشیا را به ساده ترین زبان به شما آموزش دهیم و در کمترین زمان ممکن شما بتوانید برند خود را ایجاد کنید .

برای شروع عملی اینترنت اشیا از پست “آموزش اینترنت اشیا” دیدن فرمایید

 

لطفا با نظرات خود، ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری کنید

برای این مطلب ۷ دیدگاه ثبت شده است

احمد

سلام بسیار عالی و از این دقت و تبحر و تخصص توانایی در انتقال دانش‌ لذت بردم

شارژ کیف پول : برای تشکر از دیدگاه مفیدتان 50,000 تومان به کیف پول شما افزوده شد.

کامران محمودزاده : سلام، ممنون از لطف شما. خوشحالم که مطلب مورد پسند شما قرار گرفته است. ما همیشه در تلاش هستم تا مهارت‌های خود را بهبود بخشیده و محتوای مفید و جذابی تولید کنیم. ممنونم از بازخورد شما ?

پاسخ
1402/04/13
امید

سلام و عرض ادب
دوره ی خیلی خوبیه مهندس … البته به شرطی که مثل دوره اینترنت اشياي قبلی نشه…

کامران محمودزاده : با سلام و عرض ادب ، مطالب به صورت رایگان قرار میگیرن . منتظر پست برای این هفته باشید که تا 50 درصد شمارو به هدفتون نزدیک می کنه . دوره قبل هم جلسه هاشو تعیین تکلیف کریدم و شروع کردیم

امید صادقی نسب : عالی...خدا قوت

پاسخ
1400/01/26
دلنیا یوسفی

سلام، از مطلب مفیدتون بسیار ممنونم اینترنت اشیا در آینده خیلی میتونه مفید باشه و شرکت های مثل شیائومی و آمازون و سامسونگ و اپل و خیلی از شرکت های دیگر دستگاه هایی تولید کرده اند که اشیاء را مدیریت و کنترل می کنند. مطمنا با آمدن گوشی های هوشمند به سمت دنیای هوشمند پیش خواهیم رفت و این یعنی ما باید خودمان و جامعه را برای هوشمند سازی در دهه آینده آماده کنیم.

کامران محمودزاده : سلام خانم یوسفی ، بله قطعا همین طور خواهد بود و اینترنت اشیا آینده روشنی خواهد داشت .

پاسخ
1400/01/21
برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
آموزش رایگان
×
به سبد خرید اضافه شد
×
به سبد خرید اضافه شد