turk porno

دیتاشیت درایور L293

دیتاشیت درایور L293
دیتاشیت درایور L293

دیتاشیت درایور L293

برای دیدن دیتاشیت و اطلاعات آن به ادامه مطلب بروید


دیتاشیت درایور L293

دیتاشیت درایور L293

راه اندازی موتور DC با l293

چرا درایور L293D ؟

همان طور که می دانیم موتور های جریان مستقیم برای کار کردن نیاز به تغذیه (بایاس) دارند . معمولا موتور هایی که برای ساخن ربات های دانشگاهی استفاده می شود با ولتاژ های 5 یا 6 یا 9 یا 12 یا 24 کار می کند . و بسته به مدل ، روش ساخت ، قیمت و … دارای جریان کشی حدود 100 میلی آمپر تا 5 آمپر می باشند . یک روش آن است که آن را مستقیما به باطری وصل نماییم در این صورت با سرعت نهایی خود و در یک جهت خاص می چرخد اما در ربات ها ما نیاز به کنترل موتور [ روشن و خاموش کردن ، کنترل سرعت ، کنترل جهت و کنترل موقعیت ] داریم در نتیجه باید موتور را با استفاده از کنترلر ها ( مدارات منطقی یا مایکروکنترلر ها یا پی ال سی یا رایانه) کنترل نماییم . اما همان طور که می دانیم خروجی میکروکنترلر ها 5 ولت و 2 میلی آمپر است و نمی تواند موتور را بچرخاند . بنابراین ما نیاز به مدارات واسطه برای اتصال کنترلر به موتور داریم . به این مدارات درایور می گویند . که این درایور می تواند ترکیب رله و ترانزیستور یا آی سی یا مدارات ترکیبی باشد . آی سی L293D یکی از درایور های معروف در بازار می باشد . از جمله مزایایی که باعث می شود اغلب افراد L298D را بر سایر درایور ها ترجیح دهند می توان به قیمت ارزان ( نسبت به درایور های دیگر ) ، شکل و اندازه مناسب ، بایاس وکنترل راحت ، عدم نیاز به مدار محافظ و دیود های پس خورد ، هدم نیاز به گرماگیر (HEAT SINK) و پایداری مناسب نسبت به تغییرات دما و سرعت بالا ؛ اشاره نمود . این آی سی می تواند موتور های دارای ولتاژی بین 5 تا 36 و جریانی حداکثر 600 میلی آمپر را ، راه اندازی نماید . البته قابل ذکر است که می تواند جریان تا 1200 میلی آمپر را تا 100 میکروثانیه و غیر تکراری تحمل نماید . بسامد کاری این آی سی 5 کیلو هرتز می باشد . اگر مشخصات موتور شما در این بازه صدق می کند در استفاده از L293D شک نکنید .

ترتیب و نام پایه ها ی آی سی L293D

دیتاشیت درایور L293

دیتاشیت درایور L293

راه اندازی دو موتور جریات مستقیم به صورت هم زمان با قابلیت گردش در دو جهت

دیتاشیت درایور L293

دیتاشیت درایور L293

برای راه اندازی ، به دو باطری نیاز داریم . یکی برای تغذیه آیسی و دیگری برای تغذیه موتور ها ، منفی دو باطری را با سیم به هم وصل می کنیم و آن را «زمین» می نامیم یعنی مقدار آن صفر ولت ، فرض می شود . دقت شود باطری تغذیه موتور ، دارای ولتاژی برابر با ولتاژ موتور و دارای قابلیت جریان دهی بیشتر یا مساوی با جریان مورد نیاز دو موتور باشد . همچنین ولتاژ باطری تغذیه آی سی باید بین 4/5 تا 7 ولت باشد . بهتر است دو سر پایه ورودی موتور را با یک خازن بدون قطب پلاستیکی ظرفیت بالا ، به هم وصل نمایید . سپس طبق آن چه در زیر آمده پایه ها را وصل می نماییم .

پایه شماره یک ENABLE 1

این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

پایه شماره دو INPUT 1

این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

پایه شماره سه OUTPUT 1

این پایه را به یک سر پایه ی ورودی موتور اول وصل می نماییم .

پایه شماره چهار GND

این پایه را به زمین ( منفی باطری ) وصل می نماییم .

پایه شماره پنج GND

این پایه را به زمین ( منفی باطری ) وصل می نماییم .

پایه شماره شش OUTPUT 2

این پایه را به سر دیگر پایه ی ورودی موتور اول وصل می نماییم .

پایه شماره هفت INPUT 2

این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

پایه شماره هشت ENABLE 2

این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

پایه شماره نه SUPPLY VOLTAGE VS

این پایه را به سر مثبت باطری تغذیه موتور وصل می نماییم .

پایه شماره ده INPUT 3

این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

پایه شماره یازده OUTPUT 3

این پایه را به یک سر پایه ی ورودی موتور دوم وصل می نماییم .

پایه شماره دوازده GND

این پایه را به زمین ( منفی باطری ) وصل می نماییم .

پایه شماره سیزده GND

این پایه را به زمین ( منفی باطری ) وصل می نماییم .

پایه شماره چهارده OUTPUT 4

این پایه را به سر دیگر ورودی پایه ی موتور دوم وصل می نماییم .

پایه شماره پانزده INPUT 4

این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

پایه شماره شانزده LOGIC SUPPLY VOLTAGE VSS

این پایه را به سر مثبت باطری تغذیه آی سی وصل می نماییم .

کنترل موتور

اکنون می توانید با نوشتن برنامه در کنترلر (میکروکنترلر یا رایانه یا …. ) موتور را به وسیله 6 پایه کنترل نمایید

8
5 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
  1. سلام مهندس
    آیا برای اتصال این درایور داشتن مقاومت یا خازن سر راه موتور لازمه یا نه؟

  2. من اطلاعات فارسي مدل e روميخام اگه دوستان دارن دراختيار بزارن

  3. مطلب واقعا مفید بود بسیار متشکرم

  4. thank you very much

دیدگاه شما درباره این مطلب

ایمیل شما منتشر نخواهد شد،فیلد های الزامی با علامت * مشخص شده است

*
*